لوله گاز خانگیلوله گاز خانگی

لوله گاز خانگی

انتقال گاز طبیعی یکی از کارآمدترین و پر اهمیت ترین سوخت ها در شهرسازی است. گاز به مصرف ساکنین آپارتمان های اداری و مسکونی و .. می رسد. در کنار مزایای لوله گاز خانگی، نگرانی ها و مسئولیت های ایمنی برای صاحبان خانه نیز وجود دارد. برای سیستم گاز رسانی از لوله های روکار و توکار فولادی استفاده می گردد. لوله های فولادی را برای گاز خانگی گالوانیزه می کردند.

نیز لوله فولادی گالوانیزه شامل دو نوع لوله فولادی گالوانیزه گرم و لوله فولادی گالوانیزه سرد می باشد. لایه گالوانیزه عملکرد ضد خوردگی لوله فولادی را تقویت می کند. استاندارد لوله گاز خانگیBS EN ISO 3183 و استاندار API5L می باشد.

 

سایز کاربردی لوله گاز خانگی

سایز کاربردی لوله گاز خانگی از 1.2 تا 2 اینچ متغیر است. گاز از ایستگاههای فشار گاز با لوله های گاز خانگی فولادی با سایزهای مشخص به مصرف کنندگان می رسد. گاز برای تامین منازل مسکونی و اداری و تجاری به لوله کشی نیاز دارد. گاز سوخت اجاق گاز، آبگرمکن، کوره و سایر دستگاه ها را تامین می کند. بدیهی است برای تامین گاز خانگی دو نوع معمولی لوله فولادی که برای حمل گاز استفاده می شود و لوله گالوانیزه است. ضروری است. وظیفه ایی که لوله گاز خانگی ایفا می کند این است که گاز را از ایستگاههای تقویت فشار دریافت کرده و سپس گاز را به مصرف کنندگان می رساند.

همچنین لوله گاز خانگی فولادی گالوانیزه با مواد روی پوشانده شده است تا لوله فولادی در برابر خوردگی مقاوم تر شود. کاربرد اصلی لوله گالوانیزه تامین گاز منازل و ساختمان ها می باشد. روی همچنین از تجمع رسوبات معدنی که می تواند خط آب را مسدود کند، جلوگیری می کند. هدف اصلی لوله های فولادی ، انتقال گاز طبیعی به خانه ها و ادارات است. این لوله بدون درز تولید می‌شود و آن را به لوله‌ای قوی‌تر و ایمن‌تر برای حمل گاز تبدیل می‌کند. لوله فولادی همچنین برای سیستم های اسپرینکلر آتش نشانی استفاده می شود زیرا در برابر آتش مقاوم تر از لوله گالوانیزه است.

 

مواد لوله کشی

یک لوله گاز خانگی فولادی مناسب، گاز را از مخزن به تجهیزات هدایت می کند و از نشتی یا هر مشکل دیگری جلوگیری می کند. برای دستیابی به این مهم، لازم است که نوع و جنس لوله گاز خانگی از کیفیت مناسبی برخوردار باشد و همچنین لوله گاز خانگی باید از موادی ساخته شود که در برابر فشار مقاوم بوده و ایمن باشد. علاوه بر این، لوله گاز خانگی باید به درستی نصب شود تا نشتی نداشته باشد. رایج ترین جنس لوله گاز خانگی فولاد، مس، برنج است. لوله های فولادی معمولاً مشکی با اتصالات آهنی یا فولادی چکش خوار هستند. امروزه دو نوع لوله وجود دارد که برای گاز خانگی بیشتر توصیه می شود.

لوله فولادی گالوانیزه و لوله مسی

لوله فولادی هم از نظر قیمت و هم از نظر دوام گزینه خوبی است. علاوه بر این، به دلیل اینکه اتصالات رزوه ای هستند، نصب آن آسان است. همچنین حتی در برابر ضربه نیز مقاوم هستند و عموماً در فضای باز و برای کشش های طولانی استفاده می شود. برای جلوگیری از نشتی باید از نوار تفلون در تمامی اتصالات استفاده شود.

توصیه های نصب لوله گاز خانگی

برای استفاده مناسب از هر دو نوع لوله گاز خانگی، توصیه هایی وجود دارد:
هرگز از لوله های پلاستیکی برای هدایت گاز خانگی استفاده نکنید. لوله های گازرسانی خانگی باید همیشه در معرض دید نصب شوند ، هرگز مخفی یا با اشیاء دیگر مسدود نشوند. اگر بخش هایی وجود دارد که باید در داخل دیوار نصب شوند، لوله باید قبلاً تحت فشار آزمایش شده و با یک پوشش عایق ضد خوردگی محافظت شود.

 

نصب لوله گاز خانگی

پس از نصب لوله چه فولاد گالوانیزه با اتصالات رزوه ای و چه مسی با اتصالات لحیم کاری باید از نظر نشتی بررسی شود . برای این کار از آب صابون (شامل نسبت 50/50 آب و صابون مایع) که روی تمام مفاصل ریخته می شود استفاده کنید. اگر نشتی وجود داشته باشد، صابون حباب ایجاد می کند. لوله های گاز خانگی نباید در نزدیکی منابع گرما، شعله یا جرقه نصب شوند. لوله های گاز برای شناسایی باید زرد رنگ شوند . برای اطمینان از اینکه لوله ها خمیده یا آسیب دیده نیستند، بازرسی دوره ای لوله گاز خانگی توصیه می شود.

در صورت خرابی، بخش لازم و اتصالات آن باید بلافاصله با قطعات جدید تعویض شود. با رعایت این نکات لوله گاز در خانه شما ایده آل خواهد بود و به شما این امکان را می دهد که از گاز LP به بهترین نحو استفاده کنید و در عین حال خانواده خود را ایمن نگه دارید. به دلایل ایمنی، هیچ گونه تماس با لوله های دیگر مجاز نیست. پوشش لوله ها حداقل 20 میلی متر ثابت می شود. استانداردهای لوله گاز خانگی مربوط به نصب آنها می باشد. متخصصان مسئول نصب باید محدودیت های فنی موجود را بدانند. وجود پیاده روها و همچنین فضاهای دیگر در نزدیکی محل باید در نظر گرفته شود.